Publieksprijs voor concept 'De Mestkeuken' bij Dairy Challenge 2025
Annema liep al langere tijd tegen hetzelfde probleem aan: betalen om mest af te voeren, maar vervolgens kunstmest moeten aankopen. Om dat aan te pakken, wil hij een mestverwerkingsinstallatie ontwikkelen die geen chemicaliën gebruikt en toepasbaar is op elk melkveebedrijf.
De nieuwe installatie moet haalbaar, schaalbaar en betaalbaar zijn voor melkveehouders. "Je kunt 50% meer ammoniak reduceren in de stal, omdat de mest continu wordt afgevoerd. Bij het uitrijden is een reductie van 90% ammoniakuitstoot mogelijk. Ook kunnen we de methaanemissie met 60 tot 80% verlagen, en het zorgt voor minder uitspoeling", aldus Annema.
Dutch Dairy Challenge is bedoeld om innovaties in de melkveehouderij aan te jagen. De initiatiefnemers zijn FrieslandCampina, Rabobank, Lely, Nutrifeed/ Agrifirm, LTO Melkveehouderij, Fedecom en Imagro. Daarnaast zijn er meerdere andere partners betrokken. Aan de Publieksprijs is een bedrag van 1.000 euro verbonden.