Platform Groen Gas bepleit snelle invoering van Wet Bijmengverplichting

Woensdag 24 juni vond in de Tweede Kamer het rondetafelgesprek plaats over de Wet Bijmengverplichting groen gas. Namens het Platform Groen Gas lichtte Ruud Paap toe waarom het platform deze wet steunt. Het platform heeft de argumenten gebundeld in een position paper.

“Nederland staat voor een grote, maar haalbare opgave om de energievoorziening te verduurzamen én tegelijkertijd de economische weerbaarheid te versterken. Groen gas biedt een direct inzetbare oplossing die naadloos past in de bestaande infrastructuur en is snel schaalbaar, aldus Paap.


"Met een slimme bijmengverplichting wordt niet alleen de reductie in emissie van broeikasgassen bevorderd. Het zorgt er tevens voor dat innovatie en investeringen in eigen land worden bevorderd. Bovendien wordt de afhankelijkheid van energie-import minder en versterkt Nederland de energiezekerheid. Daarbij is groen gas voor huishoudens de meest kostenefficiënte manier om te verduurzamen."


Het position paper is te vinden op de website van het platform Groen Gas.

Bron: Platform Groen Gas, 24/06/2026
Publicatie: 25-06-2026