Proefschrift: 'Slingerschotten in mesttransportwagen hebben niet zo veel waarde'

Tankwagens die meer dan 20% en minder dan 80% beladen zijn, en vloeibare stoffen zoals bijvoorbeeld mest vervoeren moeten slingerschotten hebben. "Wettelijk zijn deze schotten verplicht, maar wetenschappelijk gezien zijn slingerschotten onzin”, zegt Erik Eenkhoorn. Hij promoveerde in 2017 aan de Universiteit Twente op het gedrag van vloeistoffen in vrachtwagens. Hij voerde onder meer praktijktests uit met transparante tanks met water.
"Gekantelde tankwagens zie je vaak op een recht stuk weg na een bocht”, zegt Eenkhoorn. "Dat heeft te maken met hoe energie op de vloeistof wordt overgebracht. Neem een rotonde, waarvoor een chauffeur afremt naar 15 kilometer per uur. Hij rijdt met een bocht naar rechts de rotonde op, linksom op de rotonde zelf, en weer een bocht naar rechts eraf. De vloeistof wordt dan flink heen en weer geslingerd. En dan trekt de vrachtwagen weer op. Er komt dan niet alleen meer energie in de vrachtwagen zelf, maar ook in de vloeistof, die nog harder heen en weer gaat klotsen. Het dynamisch proces wordt versneld. En dan kan de vrachtwagen omgaan.”

"Dat het meestal goed gaat, komt doordat op dit soort vrachtwagens heel ervaren chauffeurs rijden”, zegt Eenkhoorn. "Meer slingerschotten toevoegen, behalve haaks ook met de rijrichting mee, kan het zijwaarts klotsen wel verminderen, maar het is geen haalbare oplossing. Die schotten wegen samen wel 1.000 kilo en dat maakt uit als je maar maximaal 40 of 50 ton in totaal mag wegen. Bovendien moet je bij alle delen van de tank kunnen en dan moet je extra deksels in de tank maken.”

Voor zijn proefschrift bedacht Eenkhoorn een andere manier om vloeibare lading te zekeren. „Een soort zak van niet-elastisch materiaal. Die blaas je stevig op, zodat hij tegendruk geeft tegen de vloeistof.” De vloeistof heeft dan geen bewegingsvrijheid meer, en klotst niet. De innovatie is nog niet overal doorgedrongen, maar van de wetgever mag het wel toegepast worden."
Bron: NRC, 16/10/2020
Publicatie: 19-10-2020